Päev kajab

Kabinet või kajut või kodu – mis seal vahet on

Kirjapanemist alustatud kolmapäeval

Täiesti ebaoluline, aga ma ametlikult teatan, et ka minusugusele soojusearmastajale on elamine natuke liiga kuumaks läinud. See muideks annab tunda juba mõtlemisvõimes. Näiteks täna hommikul juhtus säherdune veider lugu.

Jõin kohvi, samal ajal koristasin hommikusöögilauda. Kõik oli juba enam-vähem kenasti korda seatud. Kui. Mingil imetabaselt spontaansel hetkel kraanikausist möödudes lihtsalt panin oma kohvi täis kruusi kraani alla ja lasksin sinna sortsu VETT. Nagu MIKS?! Õnneks, viga tajudes, keerasin kraani suhteliselt kohe kinni. Aga. Olin lasknud kohvi sisse sortsu külma vett. Rõvedus. Aju on ilmselgelt alla andnud ja puhkab. Natuke oli naljakas. Muigasin. Samuti mitte kõige mõistlikum reaktsioon. Mul reaalselt on vasakul silmal miljon kortsu rohkem kui paremal. Muigamine tuleb maha jätta.

Nii. Nüüd Rootsi kruiisist. Natuke tuleb kirja panna, muidu unustan. Käisime juulikuus kaks nädalat tagasi. Olen täpselt kolmel korral Stockholmis viibinud. Kõigil kordadel tegu kruiisireisidega. Esimesel korral (sadu aastaid tagasi) oli ostureis, nii et ma linnast ei mäleta mitte midagi peale kaubanduskeskuste, teine kord oli ilm äärmiselt kehv, minu mälu järgi koguaeg sadas. Varjeerus vaid saju tugevus tibutamisest lauskallamiseni. Käisime miskisugusel laevasõidul, mis tutvustas Stockholmi merelt vaadatuna. Ja oligi kõik põhimõtteliselt.

Kolmas kord. Räige kuumus, lauspäike (valusalt hammustav), varjus 31 või oli see 32 kraadi ei mäleta täpselt. Annike oli kaasas, seega sihiks võtsime ühe suure põnnimagneti Junibackeni. Tallinki lehelt saab ka eestikeelset infot lugeda. Päev oli niiiiii kuum, et ükshetk, kui suundusime juba tagasi laeva, jäi Annike kärus magama. Ilmaime oli sündinud. Ei ärganud ka siis, kui võimsalt konditsioneeritud kajutisse jõudsime, ka mitte kui Jaan ta kärust voodisse ümber tõstis. Vapustav. Samas, võimalik et ka mitte nii väga vapustav, sest ta magabki nüüd väga sügavalt, juhul kui magab. Näiteks ööune puhul pole ammu mingeid vahepealseid ärkamisi olnud. Jutti tudub ja ma ei karda ka miskitmasti kolistamisi a´la köögis kogemata kukub midagi maha või mis iganes, vanasti oleks kartnud ülesärkamist, nüüd väga väike tõenäosus, et neiu und miski häirida suudab. Magamistoa aken on praeguste ilmadega pidevalt lahti. Tänavamüra – täiesti kama talle. Magab.

Imeline lõunauni kordus veel järgmiselgi päeval, kui juba Tallinnas ringi jalutasime. Seejärel toimus ilmselt kliimaga kohanemine ja enam päevaund ei tehtud.

Tagasi Junibackeni juurde. Tegu 2-8aastastele mõeldud Astrid Lindgreni raamatukangelaste muinasjutumaailmaga. Sadamast saab sinna imelihtsalt. Sõidad bussiga 76 Djurgårdsbro peatusesse, sealt jalutad üle silla, keerad paremale, natuke kõndimist ja oledki kohal.

Wc Junibackenis :) Oli kabiine, millel kaks ust – üks tilluke ja teine täiskasvanule. Mõlemast saab kenasti sisse minna ja mõlemad uksed saab lukku keerata. Kabiinis kaks potti kõrvuti – üks pisike, teine täismõõdus suurele inimesele. Kraanikaussidega oli sama lugu. Pisike kraanikauss suurema kõrval. Väga toredalt lapsesõbralik.

Kõige ägedam oli sõit Muinasjuturongiga, mis viis retkele läbi Lindgreni jutustuste. Samal ajal kõlas vagunis tekst (meil eestikeelne!), mis seletas juurde mis, kus, miks ja mida. Suur osa sellest, mida näidati ja heliefektidega elustati, mõjus napilt allakolmesele Annukesele hirmutavalt. Jah. Vot sedasi.

Keeruline seletada, aga vagun, milles istusime, see ei liikunud mööda rööpaid, vaid oli kinnitatud kuidagi oma katusega, nii et kord me olime justkui väga kõrgel ja meie all laius tuledemeres Lindgreni väljamõeldud maailm või läbisime peaaegu pimedat koobast, kus oli draakon… ja avanes maja sein, nii et me sõitsime läbi Karlssoni katusekambri jne.

Ja no tekst, mida esitati, oli ka veidi liiga morbiidne, vähemalt meie kahesele küll. Mulle ja Jaanile oli saadud elamus väga äge, aga Annukas nimetas kogemust hiljem “see hirmus rong” :) Mis parata. Vähemalt ei hakanud ta õudusest karjuma. Sülle tuli küll ja ütles korduvalt, et tahab ära minna. Aga lapsed on erinevad, mõni teine pea kolmene võib täiesti vastupidiselt reageerida.

Mängutoasarnane ruum oli ka. Seal oli majakesi ja väljapanekuid, mis seotud mõne rootsi lastekirjandusest tuntud tegelasega.
Sai liugu lasta.
Ralliässad. Annu alles nüüd paar päeva tagasi teatas mulle, et suureks saades õpib ta mootorrattaga sõitma. “Oh õudust!” üteb selle peale ema süda.
Lõunat sõime sealsamas Junibackenis. Söögisaali lagi.

Kulus aega Junibackenis omajagu. Aga mitte päris nii palju, et oleks kohe laevale tagasi pidanud minema. Ilmselt, kui Annuke vanem oleks, oleksimegi terve päeva Junibackenis veetnud st kui on rohkem püsivust erinevaid vidinaid-kulinaid uurida. Praegu jäi aega üle ja käisime ka Aquaria veemuuseumis. Ei olnud midagi erilist. Täiskasvanud inimesele kohe kindlasti mitte. No kui sa mitte kuskil, mitte kunagi reisinud pole, siis võibolla tundub, et nagu midagi ikka oleks. Väike. Väga väike. Aga pisikesel põnnil, kes midagi sellelaadset esimest korda näeb, ilmselt tore.

Annu leidis omale veemuuseumist pisikese konnakese.

Laevas nimetas Annu meie kajutit korduvalt miskipärast kabinetiks :) ja muidugi ka koduks, mis väikeste laste puhul on vast klassikavalda kuuluv määratlemine. Seal kus tudutakse ja veel koos perega, see koht ilmselgelt on tollel hetkel kodu.

Tore oli tõdeda, et preili Annikesega saab üsna kenasti reisida. Enamuse ajast oli ta rõõmsameelne ja uudishimulik, kui väsis, tuli sekka ka veidi jorisemist, aga millisel põnnil ei tuleks :)

Ahjaa, ilmselt kõige eredama (positiivses mõttes) mulje jättis neiule kogu reisist mitte midagi Stockholmist, vaid laeva mängutuba. Pallimeri võitis ta südame…